2022. 01. 04.
Szürrealizmus 4
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Szürrealizmus 4

Picasso saját belső modelljét követte, igy mindvégig megmaradt művészetének megújító jellege. Breton szürrealistának gondolta, de nem címkézte meg, mert belátta, még ez a kifejezés is korlátot jelent.

Még egy hasonló példa jut eszembe, Duchamp, aki hivatalosan soha nem csatlakozott a mozgalomhoz, miközben jelen volt a fontosabb eseményeknél, részvétele egyfajta művészi motornak számított.

A képzőművészet és költészet létrejöttének azonosságai ott kezdenek elválni, hogy ameddig a képzőművészet könnyebben eltárgyiasítható, a költészet jobban ellenáll az ilyen törekvéseknek, ezért a kép vagy szobor hamarabb lesz árúcikk, mint a vers.

Picasso remek verseket írt, breton pedig ironikus kollázsokat készített, ezekről még sem igazán tudunk.

„Ennek talán az az oka, hogy az írott költészet nemigen érdekli a műkereskedőket, és Breton vizuális alkotásai elsősorban ajándékként, nem eladásra készültek. Az, hogy mit tartanak értékesnek a kreatív eredmények értelmezői, meghatározza, hogy az adott tolmács mit mutat be értékesnek az ismeretségi területükön kívüliek számára. A szűk vizsgálati fókuszon keresztül kivágták a környező panorámát a keretből, helyette egyetlen követ mutatnak meg az erdő szélén.”

Az általam áttekintett cikk, említést tesz arról is, hogy Breton gyűjteményes hagyatékának árverése ( napjainkban) miféle zavarokat keltett, mi maradt ki  külső szándék szerint abból, aminek kihagyása  politikai és művészettörténeti szándék szerint, a mozgalmon belüli viták és megfontolások felülírása, utólagos átértelmezése. (Amiről a hatalmi érdek nem akar tudni, az ugye nincs is?!)

André Breton: „A szürrealizmus és a festészet” című könyve, ezért is fontos, mert megmutatja, mi valójában a szürrealizmus, hogyan él tovább, és ami él, abból nem lehet csak úgy elhagyni semmit...


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés