2022. 03. 15.
Szimulákrum és szimuláció hiperrealizmusa
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Szimulákrum és szimuláció hiperrealizmusa
Etant Donnés: 1° a vízesés, 2° a világítógáz ”

 

Kezdjük  önkényes analógiával. Most eltekintünk attól, hogy mennyi minden önkényes, amit naponta a világ legtermészetesebb módján elkövetünk. A tanulmány, amit megidéztünk, és ami kitart ameddig kitart:

Jean Baudrillard: Simulacres et simalation. Paris, 1981

Az analógia pedig Marcel Duchamp „  Etant Donnés: 1° a vízesés, 2° a világítógáz ”. című diorámája. 1966

 

„Marcel Duchamp saját tempójában dolgozott New York-i stúdiójában, a 210 West 14. szám alatt található épület legfelső emeletén. Utca. Készít egy „installációt”, egy diorámát, egy komplex festményt, aminek a címet adja: „  Etant Donnés: 1° a vízesés, 2° a világítógáz ”. Munkája végén, 1966-ban a központi elemét képező meztelen női alak jobb karjára ráírta a címet, a dátumokat és aláírását…”

Marcel Duchamp 1968. október 2-án hunyt el Párizsban. 1969. július 7-én fejeződött be a Philadelphia Múzeumban az összeszerelés és a telepítés.

Abba az esetben, ha valaki elmegy és megnézi a műalkotást, a  philadelphiai múzeum Duchamp termének végén van egy átjáró, amely egy kis helyiségbe vezet. A helység végében  ócska faajtó, aminek résén be lehet kukucskálni. Természeti környezetben fekszik egy ruhátlan, kicsavart végtagú nő, aki feltehetőleg halott.

Kukkolóvá változtatott Duchamp, olyanná, aki feltehetőleg  bűntény helyszínét látja?!

Amennyiben Duchamp vélhető szimbólumaiból indulunk ki, a megerőszakolt nő, a menyasszony, menyasszony pedig az utókor…?!

Duchamp utolsó műalkotása. 

A valamilyen valóságból, -retinális, nem retinális?! kiemel valamit, természetet, nőt, -aki a belső természethez közel áll,- és múzeumba viszi…?!

A gázláng -ismét csak a művész nominalista stílusán belül, a maga szóródó zöld fényével, -  művészi látásmódot jelentheti. Talán ez a tárgy kulcs, jelzés, hogy ez belső kép, belső viszonyulás?!

 

Az analógia: Jean Baudrillard:

„Ugyanígy zárták le a lascaux‑i barlangokat a látogatók elől az eredeti megmentésének ürügyén, viszont felépítették pontos mását tőle ötszáz méterre, hogy mindenki láthassa. A kukucskálón keresztül egy pillantást vetünk az eredeti barlangra, majd megtekintjük rekonstrukcióját. Lehetséges, hogy az eredeti barlangok emléke elhalványul a jövendő nemzedékek tudatában, de már nemigen van különbség: a másolat mindkettőért jótáll a maga mesterségességében.”

 


 


Adott 1° a vízesés 2° a világító gáz . Ajtó és látás az oculuson keresztül. Philadelphiai Modern Művészetek Múzeuma.



 

bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés