2022. 05. 20.
Múzeum 1
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Múzeum 1


 Rékai Zsolt: Múzeum

 

80cm x 70cm

 

Volt vegyes korszakom, amikor nem tudtam eldönteni, irodalmár szeretnék lenni vagy festő. Aztán festés mellett döntöttem, mivel irodalmi tartalom szempontjából elégedettlen voltam magammal.

Festettem. Tartalmi hiányt világnézeti változtatásokkal szerettem volna pótolni. Kezdetét vette  filozófiai szakasz, ami évekig tartott és Heideggernél fejeződött be.

 A festés már erőteljesen rögzült, meg is óvott, hogy kizárólagosan lételméleti kategóriákba fagyva magyarázzam a világot.

Szétszedhető mindez korszakokra?!

Alighanem  kérdés feltevése semhelyes!

Szakaszok mindig egybe játszottak. Valamiféle kiegyenlítés dominált a háttérben.

Azt hiszem, normál esetben fejlődés szervesen lezajlik, nincsen tépelődés.

Másik részről elmaradnak nyelvileg feltett, azonban nyelvileg csak redukált módon megválaszolható kérdések.

Ilyenkor az agy jobb féltekés válaszokat ad, amiket képileg, érzelmi energetikák mentén lehet kibontani…

Talán jobb egybejátszásról, és nem nem szakaszolásról elmélkedni.

Amikor „Múzeum” kép ötlete felmerült, semmire nem gondoltam. Nem gondoltam, hogy mindez kiállítás élmények kapcsolása, értékelése, feldolgozása.

Amikor festeni kezdtem, technikai kihívás elsődleges lett, bizonyos szinteken ki is oltotta  téma gondolni-valóságát. Más szinten azonban akaratlanul is beindult  gyűjtés és kiterjedés.

Felülről rápillantva, maga a festmény-terv, mintha nem az asszociációs láncokból jött volna, hanem azonnali késztetésekből.

És ez is -csupán,- egy nézet…

Nem egyszerűen „múzeumról” van szó, hanem  megmutatás és meglátás aspektusairól.

A festmény mindig  befogadók egy rétegét szólítja meg, de  befogadók esetlenként többet látnak  festőből, mint megfordítva. A befogadók festés közben ködszerűek, általánosságban gomolygóak.

Bal oldalon magyarázó nő, és  átellenben hallgató férfi -animus és anima- szerepcsere.   

A falon lévő képek -képek a képben,- párhuzamok, konkrétabbak mint a befogadók. Téma antik ábrázolás: háború és szerelem.

A jelenlét viszonylat marad, érintőleges, múzeum konkrétságában, képek jelentésességében szétcsúszó.

Mindezt a női oldal mutatja fel, én meg csak állók a képben, (vagy éppen leültem!) és próbálom megérteni….


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés