Rékai Zsolt: "Várakozás" 60cm x 80cm
mixed média-olaj vászon
Talán a „múzeum” olyan képzet, ami hátteret képez a konkrét kép-képzeteknek, belső mibenlétét tekintve van is, meg nincs is. Lazábban kell kezelni, mint magukat a festményeket, hiszen azok folyton változnak, dekonstruktív vándorlásaik során újabb képeket hívnak elő, amelyek visszakeverednek, vagy éppen, hogy nem, felülírnak, pillanatnyilag meglévő dominanciákat .
Ezt a belső gomolygást az írás, és éppen a dekonstrukció-ár is szűri. Amennyiben nagyon megőröltettem magamat, talán néhány változatlan alapelemet is ki tudnák szűrni, és ez lenne a konzervatív jelleg?!
Ezek a felosztások úgy viszonylagosak, hogy megengedő jelleg az valójában szabadon engedő. Szűkítő értelemben ez minden kutatás alapja, ám itt nincsen „progresszív” jelleg, a szó negatív értelmiben nem is lehetséges, így utóbb az avantgárd-ot lehetne túl tolt biciklinek nézni.
Bármilyen festészetet megközelítő kategória, látásmód és csupán nézet.
Kezd jó idő lenni. Egyre több folyadékot iszom, és a műanyag palackok tetejét félrerakom, felhasználom festésnél.
Festés közben ezekbe kevés festőszer kerül. Így elkerülhető, hogy több szín felhordásánál, az oldószer piszkolódjon. Nem egy nagy találmány! A napi gyakorlat kiadta. Meg sem lepődtem, hogy egy antik festményen ábrázolt festő állványán kis kagylóhéjjak sorakoztak.
„Várakozás”! Talán ez lesz a címe annak amin dolgozom.
Metróállomás az az tudatalatti. Várakozás a szerelvényre, az az jön valami, amire, ha felszállok, elvisz valahova, de a folyamat általam nem lesz leállítható. Peronon férfiak ülnek, kissé balra töllük fiatal lány áll. A fiatal lány ruhája zöldes, tehát a belső természetben új potenciál jelent meg, ameddig az érett, ücsörgő férfiakra későbbi tevőlegesség vár.
Álom-fordítás szürrealizmusban, szürrealistánál abszolút elsődleges. Elsődleges a témavállasztás spontán késztetésében.
Bármennyire elsődleges, a kibontásra váró képzet a köznapi élményt hívja meg. Valahogy mindent érzünk a maga differenciálatlan jelenlét differenciákon keresztül, de a megértéshez erőfeszítés, kulcsok szerinti megkülönböztetés kell.
Kell?!
Kinek igen, másnak nem!
Így vagy úgy a festmény arra fele hat, ahonnan jött….