Sándorfi István festménye
Sándorfi István kedvenc festőim egyike.
Amikor annakidején egyik helyi galériát elhagytam, mivel lenyúlt két festményemet, -és amikor ideges lettem,- a kiállító-tulajdonos közölte: Tudomásul kell venni, hogy galériák határozzák meg, mi a művészet és mi nem. Amikor galériás Párizsban azt mondja piros körre, hogy remekmű, akkor a piac remekműnek tekinti. Ha meg azt, hogy nem, akkor ez nem az!
Ez az interpretátor kissé leszűkítette Marcel Duchamp felismerését, de azért nem mondom, hogy nincsen benne valami. Ami van benne, abba első ízben futottam bele.
Tudomásul véve realitást, máshol más galériát kerestem.
A dolog mélyen hatott pszichológiai szempontból , ezért témát valahogy fel kelett dolgozni, és tudatosan megkíséreltem dekonstruálni. Igy jutottam Sándorfi István nyilatkozatáig a JouTube-n, és ezzel magyarázatot nyert az egyik fontos és emblematikus műve is.
(|KMFA| István SÁNDORFI - in the artist's studio - part 1.)
Sándorfi arról beszélt,- amiről galériás ismerős is,- hogy régen a festők döntöttek arról, ki a mester, ma azonban olyan szisztéma van, hogy az üzleti szempont (officionális -képkereskedelem) lett döntő. Azóta lehetséges, hogy a rossz jó, és a jó rossz! A mai világban kereskedők építik fel a kultúrát.
A 19.század elején voltak (az) officionális-szalonok , és akkor még nem léteztek galériák. A festők évente küldtek képeket, amit egész Párizs láthatott. Ez -Sándorfi szerint,- egészségesebb szisztéma volt.
Ezután jöttek a galériák. A galériák bevették a „szalonban” elutasított műveket is, és már nem műalkotás volt első helyen, hanem a pénz. Így kezdődött a „marketing”.
Művészek között Picasso sajátította el legelőször az ellen marketinget.
Marketing mindig létezett. Marketing volt már Egyiptomban is, amikor embert aki uralkodott, istennek állítottak be. Ez csak rengeteg formalítással és hazugsággal volt lehetséges.
„A marketing egy hazugság.”
(|KMFA| Sándorfi István a Frei dossziéban)
Sándorfi festményeit az állványról elvitték még életében. Körülbelül húszmilliót adtak egyetlen művéért. (70-80000 Euró)
Volt egy kereskedő,-akivel két évig dolgozott, Ez a kereskedő kifejezettem a festők halálára játszott. Hetven-nyolcvan éves ismert festők műveit vásárolta).
Tudta a haláluk árfolyam növekedést idéz elő.
A már említett ominózus kép, a „hullaevő képkereskedőket” ábrázolja, akik felfalják a festőket, megeszik a festéket és palettát.
Ezek a kereskedők a festészetből élnek, „ de úgy mint az állatok”.