Szeretnék festeni egy "bohóc" festményt, de nem köznapi értelembe vett gürű szemű, labda orrú, nagy-cipős, kockás nadrágos látványmaskarát, hanem olyat, ami saját piacorientációimat is felül írja.
Kezdetben aligha volt más indíték, mint a "nesztek" ezt én is tudom dafke, stromf... Ezért volt (is) bennem, némi rossz érzés. Nem szép dolog felülről festeni, a vicc az belefér repertoárba, de a polgárpukkasztás, mások torkán való ledugás az nem igazán stílusom. Nem azért nem az, mert a festészet szabadságába nem fér bele agresszió, vagy (és) adott kontextusban annak nincsen helye...
Nem tudom.
Úgy emlékszem éppen megsértettek, és ez valamiféle pszichologiai munka volt.
Mindezt azért írtam le, mert valamiféle szellemi, érzelmi háttért szeretnék találni, amely megalapoz egy szándék-létrejötte utáni öntudatlan eseményt, ami ínkarnál megfesthető víziókat.Tudom, mögöttes egészében nem befogható, legfeljebb töredékeiben.Ez áll szellemi aspektusokra is.Most tekintsünk el horror bohócoktól, a bohóc álarcokat viselő bankrablóktól.
Amikor befele figyelek, befele kérdezek, és nekem barátom Szentkuthy Miklós megközelítése jut elsőre eszembe. Szentkuthyról tudtam, hogy imádta a jelmezeket, és nem csak könyveiben.
Történet az, hogy az emberek nagyobbik hányada hegy lábánál él. Ők nem igen indulnak felfele, mert előbb-utóbb vissza kell fordulniuk légszomj miatt. Viszont azt sem szeretik, ha valaki eléri a csúcsot és visszatér, mivel másság sztárjai nem férnek bele az univerzalitásukba.
Szentkuthy annyira átlag felett volt, hogy a Franciák utóbb nem is értik, hogy ilyen zseni magyar is lehet, és miért nem kapott irodalmi Nobel díjat?! Visszatérve, amikor valaki visszatér kultúra magaslatairól hétköznapokba, fel kell tennie a csörgősipkát. Aki már deklaráltan nevetséges, azt kinevetni fárasztó, célszerűtlen és dichotóm ...
Eszembe jut Diego Velázquez: Udvarhölgyek festménye.
Spanyol király udvarában egy sima udvaronc nem igen merhetett igazságot kimondani. Azt a nyomorék, törpe, a bohóc, a gyermek vagy az udvari festő tehette.
Mindez azután ott van vásári, cirkuszi bohóc rájátszásában.
Mindenki tudja, hogy ők a legügyesebb artisták, bűvészek, mégis csetlenek -botlanak. Az a szerepük, hogy fenékbe rúgják őket. Nekünk meg tetszik, mert magunkra ismerünk. Most valaki más szenved el méltatlan megalázást, és valójában kitakart, hogy áttételezés van jelen. Magunkon nevetünk...
Más megközelítések is lehetségesek, azonban kép esztétikája ködbe burkolja, hogy mitől tetszik valakinek efféle figura. Élménybe nem kérdez bele, és csak egy hangulatra vezeti vissza azt.
Szellemi háttér egybegyűjtésének mozzanatát talán Budai Mihály ábrázolásával zárnám.
Azért vele, mert kereskedelmi festészet kimagasló alakja. Személyesen találkoztunk pécsi megnyitón. Körülbelül ez piaci verzió teteje.