Földényi F. László – Fotó: Valuska Gábor
Földényi F. László: Testet öltött festény című könyvét nézegetem. Bizonyos értelemben -művészeti megfontolás, - visszatérés a 80-as évekbe.
Földényi tevékenysége engem festészettel kapcsolatos esszé aszimmetriái miatt kezdett érdekelni, így az is izgalmas, hogy a fent említett kötetben úgy beszél műalkotásokról, hogy egyáltalán nincsen képi illusztráció.
Az számomra gyorsan kiderült, -hogy bár széles ismeretanyaggal dolgozik, - nem művészettörténész. Nyilvánvalóan végez kutatásokat, azonban előzetes tudásának fényében (is) fontos marad az egyéni megtapasztalás… Egyéni megtapasztalás dominanciájának fényében mindenek elött esszé író, miközben meglepetésemre kiderült, a Színház és Filmművészeti Egyetem professzora (is) volt, ameddig intézmény kormányzati döntés alapján, alapítványi formában nem kezedet el működni.
Dolog számomra filozófiai-tapasztalati szempontból érdekes.
Abból a nézőpontból izgalmas, hogy intelligens, nem festő befogadó, nyelvi építkezéssel mennyire képes belépni és belülről megvilágítani műalkotást?!
Másként fogalmazva, a mű befogadói újra alkotása, az így elnyert élmény (élmény az élményben) mennyi igazságot közvetít. Festménnyel kapcsolatos esszé mennyire közvetlen és mennyire közvetett….
Kérdést nagyon sokan feltették már, és a válaszok midig kérdésfeltevés irányából értelmezhetőek.
Heidegger sok mindent, -számos ontológiai megközelítést,- műalkotásokból vezetett le. Megközelítései egyszerűek(?!) és zseniálisak.
Azt mondja, hogy két út van!
Van költői út és van filozófiai. Ez a két út egymás mellett halad, de soha nem találkoznak, nincsen átkeresztezés!
A két út közötti terrénum érdekel minket...
Ez a terrénum két pólus erőterében jelenik meg, és mi feladatunk annak beutazása.
Ezt a „beutazást” kettős értelemben használom, az utazáshoz szükséges utakat is meg kell teremteni…
A beutazással kapcsolatban Heidegger újabb párhuzamot (is) használ. A „hangtalan harangszó”, úgy működik, mint valóságos, összegyűjti a híveket.
Földényi munkamódszere, beutazás és gyűjtés, -más célból (is,) és azonos céllal- nálam is napi gyakorlat.
Esszét és festményt alkotni, élmény és reflexió dinamikája.