
Rékai Zsolt: Emlékek Krétáról (70cm x 70cm olaj-vászon)
Időnként saját festményeimet is megmutatom, leginkább akkor, amikor azt szeretném, hogy legyen róla valamiféle emlékeztető. Olyankor van szükségem emlékeztetőre, amikor valamiféle új szakaszhoz érek. (Gyakori esemény!)
Eszembe jut egy régi előadás. Előadás az elmúlt rendszerből, amikor jogot hallgattam.
Vendégelőadó arról beszélt, hogy a magyar ipartörténet hektikus. Ez azt jelenti, időnként politikai döntés születik kis és közép vállalatok összevonásáról, és ez addig tart, ameddig kiderül, hogy a konglomerátum már nem irányítható hatékonyan.
Amikor megjelennek a zavarok, ismét politikai döntés születik a mamut szétdarabolásáról. Ekkor úgy gondolják, kis cégek alkalmazkodó képessége, reakcióideje jobb...
Egy idő után, kezdődik az egész ellőről....
Mindez azért jut eszembe, mivel az egyszerű képek megfestésénél, egy idő után, késztetést érzek bonyolításra, részletezésre.
Képes vagyok három nullás tűecsettel, grafikus szinten kidolgozni, -a nem is feltétlenül minden vonatkozásban figuratív festményeket, - törekedve lehető legplasztikusabb, hiperreális hatásra.
Dolog odáig szokott menni, - alvás közben, - monomániás álmokban, kis részletek vonalain megyek át újra és újra!
Idővel azután megjelenik a késztetés, a kérdés: tudok e egyszerűbb módon hatásos festményeket létrehozni?!
A tűecsetet 4-es, 8-as laposecsetekre cserélem, formai világot pedig elkezdem redukálni...
Előre meg tudom jósolni, jön majd egy "öszvér" időszak, amikor bár a festmény formailag részletező, maguk a részletek nem lesznek túlzottan megdolgozva.
Ehhez a jóslathoz dekonstrukció társul, hogy a folyamat tudatalattiból vezérelt, -még ha előre tudni vélem is,- minden átmenet és változás spontán.
A fenti kép is fontolások nélkül született!
Utóbb amikor címet szeretnék adni, csak akkor gondolom végig, mit is csináltam, és amit csináltam, az vajon miféle jelentésekkel bír?!
Mivel az Európa mítoszban fehér bika képében jelenik meg Zeusz, a fenti festmény nem lehetne pontos illusztráció, és ez a helyzet a Minotaurusz legendával is...
A romok miatt van egy időbeli szétcsúszás, azonban nem helyes egy festménytől mérnöki precizitást, illeszthetőséget elvárni.
Szóba jöhet még szín-energia megközelítés, az is, hogy bika lélek-állat (daimon), vagy a lány lelki kivetülés: jungi anima.
Nálam körülbelül itt áll meg a dolog! (Ennyiből már lehet címet adni.)