Nézem az amerikai art magazint. Az az igazság, hogy rendszeresen megnézek külföldi art oldalakat, hogy tudjam, mi történik a világban, mi felé megy a világ.
Laura Stevens férfi aktokat fényképez, meglehetősen nagy számban, és igyekszik kideríteni, mit vált ki vizualitásában férfi test látványa.
Azt írja, a mi kultúránkban férfiakat álltalában férfiak jelenítenek meg, és ez rá nyomja bélyegét végeredményre, mivel álltalános társadalmi elvárás az erő, keménység …
Ez egy olyan tudati korlát, ami nem számol a női szem esztétikai beállítódásával, és azzal, hogy -mondjuk, - fekvő férfi test lehet gyenge, gyengéd, esetleg összetört, kiszolgáltatott…
Laura arról ír, hogy fotózás közben figyeli önmagát és érzelmi feltárást végez.
Tudom, hogy nagyon nehéz megragadni a különös, pillanatnyi élmény érzelmi, értelmi differenciáit. Az a tapasztalatom, néha nagyon tehetséges művészek is tiltakoznak nyelvi kibontás ellen, mert érzik, hogy a metafizikai kultúra komplexet redukáló, nyelvi eltárgyiasítása hatalmi, alárendelő, ugyanakkor végtelenül elégtelen gesztus, és fejlett ontológiai megközelítéseket nem könnyű prezentálni.
Marad mű, ez esetben a fénykép…
Maradna, ha nő lennék, így azonban nem kockáztatom meg Laura expozíciójának nyilvános hermeneutika leírását. Marad szűk sejteni vélem; milyen is lehet intim női pillantás, vagy pedig abban lenni….